onsdag 16 november 2011

Golvplattor och tjock-tv

De senaste två helgerna har det jobbats lite med sonens nya rum. Eller rättare sagt så har gubben jobbat och jag har skött resten här hemma (ta hand om barn, laga mat och sådant som också måste fungera). Inte för att jag tycker det är karlgöra att såga i väggar, sätta in dörrar och lägga golvplattor. Men eftersom han gjort det tidigare och inte jag, så var det mest logiskt att dela upp det så. Vid ett senare tillfälle skulle jag med glädje lära mig att hantera en motorsåg!

Kanske minns ni rosa rummet, kanske minns ni fönstret som åkte ut. Annars kommer det här, följt av ett foto på dörren (som vi köpte på återbruket i Norrahammar) som fick ersätta det.



Givetvis var öppningen för fönstret bredare än vad som behövdes för dörren. Detta löste min smarta gubbe genom att pussla ihop väggbitarna som blev över ovanför och under fönstret. Ni ser det till vänster om dörren. Inte jättesnyggt kanske men väldigt smart som tillfällig lösning tycker jag. Mycket snyggare än att bara sätta dit några andra plankor eller träskivor. Dessa har ju i alla fall samma tapet som resten av väggen.

Här kommer också ett bevis på att det nu finns i alla fall en början till ett golv i rummet.


Nu till veckans real life-utmaning hos Yohanna. Denna gången handlar det om tv:n. Rosa rummet är vårt tv-rum, så det är bara att fortsätta på denna sidan av den nyinsatta dörren.

Vi har fortfarande tjock-tv och jag hade visst redan skrivit om den i bloggen för ett antal månader sedan. Det är samma tv vi har kvar och jag är fortfarande nöjd med den. Bilden är riktigt bra och det tycker jag är det viktigaste. Att den inte är så värst snygg eller modern bryr jag mig inte om ett dugg. Hur modernt är vårt hus i övrigt liksom?


Digitalboxen däremot har vi fått byta ut för vår förra slutade fungera ordentligt. Efter att ha tittat på några nya boxar insåg vi snart att de var så dyra att vi lika gärna skulle kunna köpa en ny tv. Så jag ställde frågan i fikarummet på jobbet och nästa dag fick jag med mig en digitalbox modell äldre med mig hem. Eller: Jag glömde den på golvet i det extremt underdimensionerade omklädningsrummet, var hemma några dagar och vabbade och tog sedan med mig den hem. Förlåt, alla kollegor som snubblade på den... Boxen är stor och saknar fjärrkontroll men den fungerar som den ska och vi har fortfarande bra bild på tv:n.


Fjärrkontrollen kanske visserligen snart hittar hem till oss men jag tycker det nästan är lite charmigt utan. Jag minns tv-tittandet från förr och blir nostalgisk. Då valde man ett program på en kanal (av två möjliga) och sedan tittade man tills programmet var slut. Sedan kanske man reste sig upp, gick fram till tv:n och bytte kanal. Minns ni den där vita pilen som blinkade i hörnet när ett program skulle börja på den andra kanalen? Eller så stängde man av tv:n och gjorde något annat. Det var tider...

Nu däremot, är det snart tid att fundera ut något "nyttigt" kvällsfika att mumsa på till Grey's Anatomy.

Ha en fin kväll!

6 kommentarer:

Yohanna i Las Palmas sa...

Halloj och kul att se dig deltagande igen. Ännu kuligare att se en tjockTV till ;) Trodde jag var ensam.

Återkommer med sammanställningen.

Hälsningar
Yohanna

Susanne J sa...

Alltid lika roande läsning på din blogg<3 Underbart med nostalgitripp (den vita pilen) varför inte nämna hyrvideoboxen? Film + video i två dagar = 100 kr. Tänk vad dyrt på den tiden!=)

Yohanna i Las Palmas sa...

Sammaställningen är uppe nu.
Så fort som blogg.se bara vill samarbeta.
Tack så mycket för att du var med denna veckan och jag hoppas att vi syns igen nästa.

Hälsningar
Yohanna

Unknown sa...

Tänk vad man glömmer fort om hur det var förr i tiden innan fjärrkontrollen och alla 100-tals kanaler. Jag kan sakna det ibland...

Paret Hårdrock sa...

Måste säga, fan vad ni är duktiga, hade jag ens varit 5% så händig så hade jag varit nöjd...keep up the good work !
- Paret Hårdrock

Barnens Hjältar sa...

Ja det är kanon när man kan ärva. Ibland får jag säckar med kläder av bekanta till mamma. De har inte förstått tjusningen med tradera som alla barnfamiljer man känner har gjort :P